torsdag 13 september 2007

Upprörande?

Jag läste Tusen små bitar av James Frey. Den var bra. Inte bäst, men bra. Av ren nyfikenhet googlade jag lite på snubben, och hej å hå, vilket blåsväder han varit i.

Tydligen hade Oprah rekommenderat honom, sedan hade det då kommit fram att boken bara var "delvis" sann - antagligen kan den klassas som typ "based on a true story". Detta var tydligen så fruktansvärt att fröken Winfrey var tvungen att bjuda in Frey till sin show igen och ställa honom mot väggen. Hon morrade om att ha blivit duperad, lurad. Blablabla.

Lily (Freys flickvän i boken) begick självmord, men hon hängde sig ju minsann inte - hon skar sig i handlederna! Och hur länge satt han egentligen i fängelse - faktakollen stämde inte med boken.

Jag säger sobsob. Över hela internet hittar man nu en massa ANTI-Frey-rörelser (sekter?) som hatar hatar honom för att han har LJUGIT, han är hemsk och dum.

Jag är väl antagligen helt jävla puckad, men när jag läser en självbiografisk bok så utgår jag alltid ifrån att vissa händelser, tider, platser, namn och liknande är ändrade (för att skydda andra personer?). Jag utgår också ifrån att det är en subjektiv skildring, vilket kan leda till saker uppfattas och beskrivs på det sätt författaren uppfattat det.

Nu har ju Frey "erkänt" att vissa detaljer är fiktion. Men hela grejen är ju... bah. Fjanteri. Var boken bra? Gilla den då, och håll käften. Blev den sämre för att den bara var baserad på sanningen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag fattade aldrig att den skulle vara sann, jag tog den som nåt slags psykologiskt experiment... fast iofs kanske det beror lite på vad man gör efter boken. om man åker runt och håvar in pengar på att snacka om sina erfarenheter och sen har man inga, kanske det är fel. jag vet inte, men det finns folk som svälter där ute i världen, så man kan nog hitta ett annat engagemang som är bättre än att hata frey...

Blackart sa...

Nej, jag var inte heller säker på om det var en roman eller en biografi (därav mitt snokande på google).

Sen tycker jag man kan fundera över att "ljuga"; jag menar, det är ju inte som om han INTE suttit på behandlingshem och/eller fängelse, grejerna HAR JU HÄNT, även om det är "dramatiserat" eller så. Åååh. Spela roll. Jag blifva trött.

Folk erbjuds ju till och med sina pengar tillbaka om de köpt boken och känner sig lurade...