tisdag 11 september 2007

Starta en sekt?

En sekt är en grupp (ofta men inte alltid religiös) som markant avviker från den eller de religiösa/politiska huvudlinjerna i ett samhälle.

Karakteristika för en destruktiv sekt (finns det andra sorters sekter??) är bland annat:

  • Karismatisk ledare som kan göra anspråk på att vara Gud eller ensam förstå sanningen
  • Lögner förekommer vid värvandet av nya medlemmar
  • Isolering från samhället

Jag är den mest okarismatiska människan på jorden. Jag avslutar ofta påståenden med "eller vad tror du?". Jag gillar inte att ljuga. Känns som om min personlighet står i konflikt med ovan angivna punkter.

Isolering från samhället känns som my cup of tea. Men det vete ju fan om det räcker för att starta en sekt. Det lutar nog åt att jag får invänta a-kassans handläggningstid ändå. Men det var ett värdefullt tips, Leopardia!

2 kommentarer:

Anonym sa...

det finns nån holländare(tror jag) som har lurat i folk att vi är skapta av utomjordingar, som naturligtvis har visat sig för honom och naturligtvis kommer tillbaks och hälsar på och naturligtvis är vänligt inställda. sektmedlemmarna ska vara frigjorda med sin sexualitet samt meditera en massa för på det sättet kan de kommunicera med de här utomjordingarna. det finns 19 medlemmar i sverige. vet inte hur stor den är världen över, men jag känner att den här killen ville nog mest bara få sig lite...
man får vara full när man får idéerna om vad ens sekt ska gå ut på...
du har ju attityd, du kan ju omöjligt vara okarismatisk, den går jag inte på...
alternativet kan ju förvisso vara att gå med i en sekt och bli isolerad från samhället, men haha, jag skulle vilja se dig acceptera det som sägs utan att spotta och fräsa...

Blackart sa...

Haha, du är rar. Men jag kan garantera att när klockan ringer på morgonen hade det varit lätt att få mig till typ vad som helst i utbyte mot att bara få soooooova liiiiite till... Alla har vi vår akilleshäl!