söndag 15 april 2007

Böckernas bok

Har läst ut Berny Pålssons "Vingklippt ängel". Som alltid känns det som att förlora en vän när man avslutar en bok, man vill inte sluta läsa just den boken, man kan inte tänka sig att börja på en ny.

Jag var inte ens sugen på att läsa den boken när jag började på den - jag var inte sugen på mer självdestruktiva brudar för tillfället. Och det är jag fortfarande inte. Men kan liksom inte riktigt komma på nåt annat jag vill läsa om heller.

Jag vill ha böckernas bok. The One And Only. Som har allt.

Men vilken fan är det???

Ranta rastlöst runt och kolla böckerna i bokhyllan om och om igen - den? Eller kanske den?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, tjaa se det beror ju alldeles på vad damen har för smak. Men jag undrar, har du läst något av JM Coetzee? Han är ju en mästare på att beskriva utanförskap och känslan kring det. "Historien om Michael K" till exempel. Tycker man att det är sådär skitnödigt duktigt att läsa en nobelsnubbe (fast han är helt normal författare för att ha vunnit nobel, konstigt nog)så kan man älska att se in i mänskligt beteende i tex "Carambole" av Håkan Nesser. Han är fan så skicklig också. Och inte nobelskitnödig. :)
Själv är jag en obotlig sucker både för slamsiga deckare och pretantiöst ordbajseri.

Anonym sa...

barbro alving. om man nu vill läsa något bra om och av en brud som inte är särsklit självdestruktiv. hon är kul. jag skrattar högt lite nu och då.