lördag 14 juli 2007

Ta bort foten ur mitt skägg!

Oh, Kåldolmar och kalsipper* måste härmed tillägnas ett inlägg.

This is da shit! Efter flitiga kommentarer i ämnet har jag smugit in i dotterns rum och snokat rätt på skivan. Numera på cd, inte som när en annan var liten och satt och trallade vid grammofonen. Satt, ja, för annars hoppade nålen och det blev repor!

Jag har hört den kallas vänsterungarnas bibel. Och visst, jag är född ur ett vänsterradikalt sköte, närd vid en vänsterradikal barm och uppväxt till en duktig liten rödtott. Men när jag var liten var det bara en saga, iallafall. (jag förstod inte att min pin med "Atomkraft-nej tack!" hade något viktigt budskap heller - det var ju en fin, glad sol!)

I tonåren gjorde jag egna pins att sätta på jackan, med ett målat spöke i tårar och texten "Men ett lessnare spöke än jag, det finner man ingenstans". Jag hade kompisar i punkband som gjorde covers på "vi cyklar runt i världen, vi spelar på gator och torg...". En produkt av Kåldolmar och kalsipper? Kan hända.

Konstigt nog har det gått en massa massa år. Men fortfarande ska tjänaren tjäna. Så i mina ögon är skivan fortfarande aktuell! Så köp den! (klick!)



*Kåldolmar och Kalsipper, kraftigt politisk/vänsterradikal barnskiva inspelad 1976 av gruppen Nationalteatern. Skivan har sitt ursprung i barnteaterpjäserna Akta er för Lumor, Jubel i Holken, Sagan om Ormen, Gråtletarna och Kåldomar och kalsipper (pjäsen med samma namn följer inte skivans handling) och utgör i princip ett potpurri av historier och melodier från de fem pjäserna, sammanvävna på ett sätt som kanske inte är direkt logiskt. Gubben i korgen, temamusiken som väver samman de olika avsnitten, samt näsflöjtsfolkets "sfäriska musik" är däremot helt nyskrivna element för skivan. Skivan var mycket populär på daghem i Sverige under senare delen av 1970-talet.

(källa WIKIPEDIA)

Inga kommentarer: