onsdag 18 juli 2007

Drömde om vatten

Det var hav. Båtar. Bojar. Massa folk. Jag och nån mer diskuterade om inte närmaste vägen in till land från båten var via en boj som låg längre ut (!!) i havet. Jag var tveksam men vem-det-nu-var var tvärsäker, och eftersom jag är livrädd i vatten så sa jag inte så mycket.

Så vem-det-nu-var simmade iväg med en perfekt crawl och själv hafsade jag efter i bästa dogswim-style (när man ändå drömmer - kunde man inte fått bli BRA på sånt man är kass på i verkligheten?!). Vattnet slog över mitt ansikte. Gång på gång. Jag kom längre och längre i från vem-det-nu-var. Jag famlade efter något att ta tag i, stå på, stötta mig på, men guess what... det finns inget sånt mitt ute i havet!

Alla människor, båtar, bryggor, bojar var som prickar i periferin och jag skulle inte orkat ropa ens om jag trott att jag skulle ha hörts. Trött, så trött.

Vattnet slog och slog över ansiktet, och paniken blev min följeslagare. Kallsupar och famlande flämtande... men sen, plötsligt, så blev det iskalla vattnet alldeles underbart, ljust blått och vackert och i vattnet bodde all världens värme och jag längtade efter nästa vattenskvalp över min näsa och mun.

Mitt halvvakna jag kämpar nånstans i detta drömmens nu för att berätta för mig att det är en illusion, att vattnet bara känns fint och varmt för att jag håller på att dö, och paniken väller över mig - kämpa, kämpa! - , men vattnet är så skönt...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Öppet hav - FARLIGT!!! Jag har också en sådan där skräck över vatten. Skulle t ex aldrig klara av att vara i en u-båt. ÅNGEST!!!
P&K

Anonym sa...

jag har säkert sagt det förut, men det sägs att vatten symboliserar känslor...

Blackart sa...

Jessica: U-båt, nä! FY! Och vatten är ju skitfarligt! Jag vill vara tre simtag ifrån att bottna och/eller brygga. Om jag nu överhuvudtaget tar mig i vattnet... Det brukar vara på tok för kallt och dessutom på tok för inte-anti-bakteriellt... ;)

leopardia: Jaha, mhm. Undrar vilka känslor vattnet symboliserar här, när det är både det värsta och det vackraste? Snacka om tvetydigt... :)

Anonym sa...

iallafall klarade du ju av att hantera dem ;) klart positivt ju...