tisdag 10 juli 2007

Jag tror nog...

...appropå jobb. När grejen är att alla ska söka alla tillgängliga jobb från dag ett så kommer det bli katastrof på rekryteringsfronten. Redan idag ska man ha turen att hamna i "rätt hög" bland hundratals ansökningar.

Jag tror att av 200 ansökningar är det nog kanske femti som verkligen är intresserade på allvar. Och de femti ansökningarna kanske aldrig ens når rekryterarens ögon, eftersom de drunknar i ansökningar. Av de femti är det kanske tio som är arbetslösa och verkligen VERKLIGEN vill ha jobbet. Vad är oddsen?

Rätt man på rätt plats, eh? Så istället för att söka de jobb man vill ha så ska man söka ALLT på ALLA orter. Jag ska konkurrera med nån stackare i Arvidsjaur om ett receptionistjobb som jag inte ens vill ha. Jo, men det verkar ju intelligent. Att se till att öka personalomsättningen på arbetsplatserna, skapa allmän otrivsel och därmed öka rekryteringskostanderna, det är ju verkligen ett smart sätt att få lite skjuts på arbetsmarknaden.

Ja. Jag vet inte vad man ska säga. Min älskling var ute och plockade hallon och blåbär igår kväll och gjorde mumsiga muffins. Jag får väl fira nedräkningen till ny regering med att glufsa ohämmat!

2 kommentarer:

Anonym sa...

att söka jobb är som ett heltidsjobb...

Anonym sa...

det är i såna här allianstider man ibland vill ropa BÄÄÄR MIIIIIG... hehehe. härliga ungar du har! (fast det förvånar mig förstås icke - med en sån mamma :) )