måndag 19 mars 2007

Jag blir så jävla sur att jag vill sätta stackel* på folk

Fortfarande ska hundar få skulden för vad deras ägare gör. Att träna en hund att bli aggressiv är inte så svårt. Att träna en hund till att kunna hetsas till attack är inte heller svårt. Polishundar är ju ett lysande exempel på det.

Så börjar det missbrukas. Och i många fall kanske ägaren inte har sådan kontroll på sin hund att han/hon kan få hunden att faktiskt upphöra med sin attack. Kanske vill inte ägaren få slut på attacken.

Så har Aftonhoran en lysande omröstning (Ska olämpliga förbjudas att äga hundar?) där alternativen lyder: Ja, Nej och Förbjud farliga raser i stället. Och där 14,3 % faktiskt har röstat för det senaste alternativet! Jag är helt för att ge dåliga ägare hundförbud.

Vad är farliga raser, undrar jag då? Jag blir förbannad! Självfallet är pitbulls överrepresenterade i statistiken, men det beror ju på ägarna. Att folk tycker det är fel på hundarna är så ledsamt.

Jag blifva sorgsen.



Pjäsens hundhem

* Stackel, för den som inte vet, är ett slags hundhalsband med taggar som sitter mot hundens hals.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, precis. Tillochmed en saluki kan väl bli aggressiv med fel uppfostran...

Anonym sa...

håller med precis!

visst, vissa raser har enklare för att ta till agressivitet, t ex pitbull, schäfer, dobberman mfl, därför krävs kunniga personer för att handha hundar som dessa!

Det är människors ansvar att kunna hantera den hund man skaffar sig.