söndag 26 augusti 2007

Vem räknas som feminist?

... plötsligt började jag fundera. Vad är det som avgör om man räknas som en feminist? Vad är en "feministblogg", som jag sett att en del bloggar kallas?

Om jag tycker att det vore fantastiskt att vara hemmafru och gå och lalla, städa, diska, tvätta, medan min man går till jobbet... Vad gör det mig till? En kvinnorättsmotståndare? Inte låter det vidare feministiskt iallafall.

Men grejen är ju att jag tycker att det är självklart att samma jobb ska ge lika lön. Jag tycker det är en bitch att typiska kvinnoyrken har ett mycket sämre löneläge än de typiskt manliga. Jag är övertygad om att kvinnor är lika bra som män på att vara chefer.

För den sakens skull anser jag inte att det ska vara varje kvinnas dröm att bli chef eller att det ska vara minuträttvisa mellan kvinnor och män. Man måste inte kvotera in folk. Man måste inte lagstifta kring föräldraledighet.

Jag är helt för jämlikhet. Varje person bör få vara där det passar personen bäst att vara - beroende av kunskaper och vilja, inte beroende av kön.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag läste nånstans, eller hörde nånstans att det är lättare för kvinnor att bli accepterade i "manyrken" än för män som väljer de traditionella kvinnodylikt. för det är klart, han är ju dansare, då måste han ju vara bög... typ... eller nåt sånt antar jag att de menar... varför nu inte alla män skulle vilja vara bögar med tanke på att hysteriska jag finn :)